DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

IRÁK

NEBOJTE SE IRÁKU

 

(psáno 2002)

 

 

     Cestovat do Iráku napadne asi málokoho, ale... 

 

Vesměs je v nás zakořeněná představa chudé a zastaralé arabské 

země, zmítané válkami a embargem. Zkuste si názory na tuto za-

jímavou zemi poopravit.

 

 

     Dostanete se sem z Turecka, Sýrie, či Jordánska. Po silnici, 

nebo letecky z Damašku za 100 US$.  Letecké spojení bylo obnoveno 

po dlouhé době teprve před několika týdny. Formality na hranicích 

se  ovšem  musí počítat na hodiny.  Samotná celní  kontrola  není 

nijak  neobyčejná a nepříjemná.  Pouze vám zapíší  velmi  složitě 

všechny fotoaparáty a kamery.  Potom se dozvíte, že musíte zapla- 

tit  'vstupné' - a to udělá pěkný vítr v peněžence - pouhých  200 

dolarů organizovaná skupina (na osobu), nebo 350 dolarů jednotli- 

vec.  Potom si odskočíte na odběr krve, protože v Iráku se  (snad 

právem) chlubí že tam není AIDS.  To ještě nedávno stálo  dalších 

50 dolarů, dnes je test kupodivu již zdarma. Nesmí vás překvapit, 

že  jedna  jehla stačí pro všechny.  Pokud sáhnete do  kapsy  pro 

svoji, máte alespoň jistotu, že i z Iráku odjedete bez AIDS. Této 

proceduře se lze vyhnou tak, že buď investujete další peníz, nebo 

předložením  čerstvého potvrzení o absolvování  AIDS-testu  doma. 

Než  je rozbor hotov,  posbíráte několik nečitelných  razítek  na 

nezbytnou bumážku a na základě toho posledního  - od doktora - se 

s  přiděleným  policistou,  průvodcem a řidičem  (slovy  3  lidi) 

můžete vydat do vnitrozemí.

     Do  Bagdádu je to ještě asi 600 km kamenitou pouští.  Ale  v 

perfektním, klimatizovaném americkém autě a po šestiproudé krásné 

dálnici, za kterou by se nemuseli stydět ani švýcaři, to není nic 

hrozného.  Z pustiny sem tam vykoukne trs trávy, občas zahlédnete 

i nějaké pohoří, které se vypíná do výšky několika desítek metrů. 

Poté  se  ze změti několikaúrovňových křižovatek vynoří  město  z 

Pohádek  tisíce a jedné noci.  Volání muezínů narušuje  hluk  do 

pravní špičky,  ale donekonečna se opakující magnetofonová kazeta 

s modlitbami a silné reproduktory na ochozech minaretů se nevzdá 

vají. Velkoryse řešená silniční síť v 8 milionovém Bagdádu nedává 

důvod k dopravním zácpám známým ze světových velkoměst. Architek 

tura  velkých staveb,  ale i rodinných vilek je velice  zajímavá. 

Pohled z 200 m vysoké věže vám toto moderní město plné  palmových 

hájů  a mešit ukáže v celé své kráse.  Věž s otočnou  vyhlídkovou 

restaurací  dal  v  centru samozřejmě  postavi  Saddám,  a  nejen 

protože má v její blízkosti velký palác, se z ní nesmí fotit. Pod 

věží  stojí vůdcova socha v nadživotní velikosti a  piedestál  je 

poset  střepinami  bomb svržených na toto místo v  době  války  v 

Gulfu.

     President Saddám Hussain,  který je v úřadu od roku 1979  je 

lidem na očích stále. Jeho více či méně zdařilé portréty téměř ve 

všech situacích zdobí každou křižovatku, restauraci, či obchod. V 

televizi  běží několikrát denně šoty z jeho  politického  života, 

zvláště  pak po amerických filmech v  původním  znění.  Uprostřed 

města  stojí  velké věžové hodiny,  které  každou  celou  zahrají 

oblíbenou píseň Máme rádi našeho presidenta. Jsou po něm pojmeno 

vány mosty, školy, letiště, nemocnice. Na druhou stranu se o svůj 

národ stará:  z jeho rozhodnutí se staví kulturní centra,  školy, 

nemocnice (základní zdravotní péče je zdarma),  mešity,  nákladně 

se opravují staré,  dokonce stát financuje velkorysé rekonstrukce 

křesťanských  kostelů  a historických  památek,  i  již  zmíněnou 

 āinfrastrukturu.  Nepřikazuje  ženám zahalovat  se,  a  religiozní 

svoboda je samozřejmá, stejně jako bezkonfliktní soužití muslimů, 

křesťanů  i  dalších náboženství.  Alkohol v zemi  není  zakázán, 

pouze není téměř k dostání. V rámci islámských zvyklostí může pán 

domu  mít  několik manželek,  počet je ale  omezen  na  maximálně 

čtyři. Navzdory embargu zásobování funguje dobře. Jídla i léků je 

dostatek,  ceny  nízké.  Při 50 dolarech běžného platu dělníka  v 

továrně to ani jinak být nemůže. Zkuste jinde koupit litr benzínu 

za  50 haléřů!  Pan Škoda poněkud zaspal,  a tak  místní  silnice 

brázdí japonské a americké vozy.  Některé se třpytí novotou, jiné 

drží  pohromadě silou vůle.  Kupodivu cyklistů kličkujících  mezi 

automobily,  jak je to běžné v třetím světě,  je vidět pomálu,  a 

když  se  někde náhodou mihne motocykl,  tak  zaručeně  osvědčená 

německá  MZ.

     Pokud  bych měl srovnat Bagdád s ostatními arabskými  velko 

městy,  například se sousedním Damaškem či Teheránem, jednoznačně 

zvítězí  nejen  vzhledností,  ale  i poměrně  čistými  ulicemi  a 

průjezdností.  Vzpomínám na svou první cestu do Mexika,  když  se 

letadlo přiblížilo k hlavnímu městu.  Zabědoval jsem  nahlas,  že 

když  já někam jedu,  musí být nutně  špatné  počasí.  Zkušenější 

kolega  mě poučil že ta neprůhledná mlha pod námi je jemom  smog. 

Tak tady podobné problémy rozhodně nehrozí.  V Bagdádu  nenajdete 

mnoho  významných  historických památek - pominu-li  pro  muslimy 

důležitý  a  mnohokrát renovovanoý chrám Kadhimain z  roku  1515, 

nebo Abbásovský palác postavený kolem roku 1200. Zdejší archeolo 

gické  muzeum má ale velmi cenné a rozsáhlé sbírky,  sahající  od 

prehistorie  až do islámské doby.  Rozhodně stojí  za  shlédnutí. 

Padesátikoruna  vstupného  není mnoho,  ale  fotografovat  se  tu 

bohužel nesmí.  Je zde například uložen dodnes funkční elektrický 

článek  z  doby  2000 let před Kristem,  velké  asyrské  sochy  a 

basreliéfy,  či raně arabská manuskripta a sbírky mincí.  Nejcen 

nější  a  největší dochované památky však zdobí Britské  muzem  a 

pařížský Louvre, díky anglickým a francouzským archeologům, kteří 

v  Iráku začali objevovat poklady dávných civilizací  v  polovině 

19.  století.  Kromě  mnoha  jiných má hlavní město  ještě  jedno 

ponuré  muzeum.  Nejnovější.  Za  války o  Kuwait  se  generálové 

spletli,  a v domnění že jde o sklad chemických  zbraní,  zasáhli 

plně obsazený protiletecký kryt. Až neuvěřitelně působí dva metry 

silný  železobetonový  strop  kterým prolétla  raketa  jako  nic. 

Výbuch nepřežil nikdo.  Velice naturalistické světlé reliéfy  na 

značují  kde  stála postava člověka který se  v  momentě  výbuchu 

doslova  vypařil.  Rozpoznáme i skloněnou hlavu a natažené  ruce. 

Morbidní je pohled na dětské dlaně přiškvařené na stropě,  kam je 

vyhodila tlaková vlna. Každému bude jednou, až se čas naplní, vše 

náležitě sečteno. Příčina i následek. Dobro i zlo.

9[.... .... .... .... .... .... .... .... .... .... .... .... ...]0110

    V blízkém okolí Bagdádu jsou ale dva skvosty.  Slavný  Ctesi 

phonský oblouk,  kdysi zázrak architektury a řemeslné dovednosti, 

se rozpíná 25,5m mezi dvěma paláci. Tvořil strop 37 m vysoké a 48 

m široké hodovní síně.  Byl postaven ve 2.  stol. př.n.l. pouze z 

cihel.  Lešení, z nějž byly prováděny opravy a které je patrné na 

snímku z roku 1982,  jsem mohl spatřit i dnes.  Na opačné  straně 

města  se tyčí stavba typická pro starověkou   Mezopotamii.  3500 

let  starý zikkurat Agargouf.  Je to pyramidová stavba z  miliónů 

nepálených  cihel.  Její  tři  patra spojná  schodišti  nesla  na 

vrcholu  chrám.  Celková  výška tohoto zikkuratu byla asi  60  m. 

Pečlivě zrekonstruováno je první patro se schodišti,  ale  vrchní 

části značně podléhají erozi.

    Za  dalšími  zikkuraty  se musíme  vypravit  na  jih.  Bájemi 

opředený Babylon míval také obrovitý zikkurat - Babylonskou  věž, 

 ājež  se jmenoval Etemenaki a byl  hlavním chrámem  boha  Marduka. 

Dnes  z  ní zbyl jen kopec hlíny porostlý  trsy  trávy.  Největší 

slávu  městu dal král Nabukonodozor II.  okolo roku  600  př.n.l. 

Jeden  z  jeho paláců je pečlivě zrekonstruován -  vlastně  znovu 

postaven.  Chybí pouze střechy. Jižní palác se dochoval v původní 

podobě i plastickými cihlovými reliéfy zvířat. Paláce byly stavě 

ny  z cihel spojovaných přírodním asfaltem,  i dlážděná  procesní 

cesta je prolévaná dosud viditelně asfaltem. Po ní se vcházelo do 

opevněného  města  bránou  z modrozelených  glazovaných  cihel  s 

motivy prapodivných zvířat. Tato původně jistě monumentální stav 

ba  zasvěcená bohyni Ištar byla na stejném místě  celkem  nehezky 

rekonstruována.  Jako  třešnička na dortu,  na umělém návrší  nad 

královskými paláci se tyčí nový luxusní palác presidenta. Jelikož 

je  přísně utajený,  náš policejní doprovod důsledně sleduje  aby 

fotoaparáty nemířily na nesprávnou stranu. Ještě více na jih, asi 

400 km od Bagdadu stojí ve vyprahlé poušti další bájné město  Ur, 

s 4200 let starým,  opět příkladně rekonstruovaným zikkuratem.  V 

okolí se stále pracuje na vykopávkách a zatím je  zrekonstruovaný 

dům v němž žil biblický Abrahám se svou rodinou.  Pro bydlení pod 

žhavým sluncem je toto obydlí velmi šikovně vyřešeno.  Ve stěnách 

nebyla okna a do jednotlivých místností velice rozlehlého objektu 

se  vcházelo  přes  nezastřešené dvorky,  kudy  se  také  dovnitř 

dostávalo světlo.

     Cestou  zpět  do hlavního města můžete navštívit  pro  islám 

významná poutní místa.  Nádherné mešity s pozlacenými kopulemi  a 

minarety,  stěny  obložené ručně malovanými glazovanými kachli  s 

neuvěřitelně bohatými vzory,  stropy vchodů se zrcadlovými mozaj 

kami.  Tyto  chrámy  ve městech Kerbala a  Najaf  jsou  zasvěceny 

prorokům  a každoročně k nim putují statisíce věřících  z  celého 

arabského světa.  K prohlídce si musí nevěřící zajistit povolení, 

ale  přímo k posvátnému stánku uvnitř je přístup často  odmítnut. 

Další  poutní místo s mešitou Hassana Al-Askari leží asi  120  km 

severně od Bagdadu.  Malé město Samarra se pyšní tím,  že bylo  v 

létech 836 až 892 n.l. hlavním městem. V blízkém okolí se nachází 

množství paláců,  z větší části rekonstruovaných.  Nejzajímavější 

je Spirálový minaret - kuželovitá věž se schody po vnějším obvodu 

(bez  zábradlí),  kam  lze vystoupat až na  dvaapadesáti  metrový 

vrchol.

     Dále na sever,  cestou do druhého největšího Iráckého  města 

Mosulu,  stojí  na březích Tygridu rozvaliny  asyrského  hlavního 

města Assur (čti Ašur).  Metropoli vévodil pochopitelně zikkurat, 

královské  paláce  měly dokonce splachovací záchody  a  důmyslnou 

kanalizaci.  Daleko  zachovalejší  a známější je však  80  km  od 

Mosulu vzdálená Hatra ze 3.  stol.  př.n.l.  Jako památka  UNESCO 

bývá  srovnávána  s Palmyrou a Baalbekem.  Na  320  hektarech  se 

nachází množství staveb,  jimž vévodí chrámový komplex  podpíraný 

sloupy s výrazným vlivem antiky.  Iráčtí archeologové znovu po 10 

letech pracují intenzivně na vykopávkách a opravách.  Při  stavbě

se  pokud  možno uplatňují původní  technologie,  pochopitelně  s 

využitím nejmodernějších strojů. V jednom postranním chrámu stojí 

dokonce   k  malé radosti fotografů  velký  portálový  jeřáb.  Na 

pokraji Mosulu upoutají pozornost restaurované hradby starobylého 

města Niniveh.  Toto místo bylo osídleno již 7000 let  př.n.l.  a 

okolo roku 4000 př.n.l.  se stalo významným centrem  oblasti.  Ke 

konci 8.  stol.  př.n.l.  si Niniveh zvolil za hlavní město  král 

Sinacherib.  Z  téhož období se můžeme obdivovat asyrským  branám 

hlídaným  okřídlenými  býky s  lidskou  hlavu.  Tehdejší  sochaři 

používali u těchto skulptur zvláštní efekt. Aby působilo perspek 

tivní vidění dokonale, zvířata měla pět nohou. Tak byly z čelního 

 āpohledu vidět nohy dvě,  a z boku nakročené čtyři. Dalším hlavním 

asyrským městem vzáleným od Mosulu pouhých 37 km bylo Kalchu,  za 

krále  Assurnasirpala  II.  okolo roku 880  př.n.l.  Z  původních 

staveb  jsou vidět pouze základy,  ale velké  množství  kamenných 

reliéfů a soch je unikátní.

Samotný  Mosul  se  rozkládá na  obou  březích  řeky  Dižla,  jak 

nazývají iráčané Tygris.  Centrum města je jedna velká tržnice, s 

obchůdky obloženými jídlem, kořením, oděvy, i zlatem. Mile působí 

děda  v  šátku  á la Arafat téměř skrytý za  hromadami  oříšků  a 

nabízí - vezměte si na ochutnání,  odkud jste? á Čiki, Evropa! ne 

ne,  nic neplaťe,  Salam alejkum.  Zajímavé jsou i specializované 

prodejny oliv všech barev,  v desítkách různých nálevů.  Milovník 

sladkostí  je  tu v sedmém nebi - tolik druhů a jeden  lepší  než 

druhý.  V tom jsou arabové mistři. Každé volné místo na chodníku, 

kde  není 'kamenný' krámek okupují prodavači ovoce a zeleniny  se 

dvoukoláky,  do nichž po šichtě zapřáhnou sebe,  v lepším případě 

oslíka.  Kapitola  sama  pro sebe je  místní  elektrická  síť.  Z 

dieslových agregátů zvících velikosti obýváku se vine klubo drátů 

o průměru až 20 cm a vedením,  které je různě nastavované  pouhým 

překřížením je energie rozváděna do okolí.  Není proto  divu,  že 

výpadky  celých  čtvrtí jsou během  noci  časté.  Našim  revizním 

technikům  tuto cestu nemohu v žádném případě doporučit -  přišli 

by o rozum.  Obchody mají otevřeno leckdy až do 11 hodin večer, a 

tak většina prodavačů má ještě svůj malý agregát,  nebo si  svítí 

plynovými lampami.

     Iráčané  jsou v naprosté většině věřící  muslimové,  i  když 

mladší generace zdá se náboženství zas tak vážně nebere.  Některé 

ženy chodí zčásti zahalené, jiné v džínách s vlasy odbarvenými na 

blond.  Zvláštní je pohled na nejnovější typ Mercedesu,  z  něhož 

vystoupí  muž  v galabáji a jeho dvě manželky se  zcela  zakrytým 

obličejem. Naopak ve veřejných službách a v televizi pracují ženy 

zásadně  evropsky  oblečené a nalíčené.  Město  obecně  poskytuje 

větší anonymitu a volnost,  venkov je výrazně tradičnější.  Všude 

jsou ale lidé přátelští a hodní.  Nepovažují nutně každého bílého 

za strůjce obtíží,  kterým musí tento stát po právu  čelit.  Rádi 

vás  obdarují,  na  potkání  a s  úsměvem  zdraví.  A  považte  - 

nekradou.  Po dlouhém trmácení městem jsme se posadili v čajovně. 

Arabský velmi silný a přeslazený čaj povzbudí.  Samovary neustále 

zahřívá plynový hořák a tak půldecová sklenička s horkým  nápojem 

je  před námi coby dup.  Není třeba nic objednávat - tady se  nic 

jiného nepije.  Okolo sedící chlapíci kouří vodní dýmku, jeden se 

zajímá odkud jsme. Vyměníme si cigarety, dosrkáme čaj a máváme na 

obsluhu bankovkou.  Už je to placené - támhleten pán. Děkujeme za 

návštěvu, přijďte zas. Až mě z toho příjemně zamrazí.

     V  zemi se jezdí vpravo,  zpravidla po dobrých  silnicích  a 

dálnicích.  Když se vezete v autě,  zjišťujete, že nejlepší cesta 

je  ale asi vlevo - alespoň tak všichni jezdí a  velmi  neochotně 

uhýbají  v případě nutnosti na správnou  stranu.  Blinkry  nejsou 

nutné.  Při  odbočení  do prava přece nic nehrozí a  vlevo  stačí 

vystrčená ruka z okénka,  beztak stále otevřeného. Bez průvanu to 

nejde  a jak má řidič víc než dvě vteřiny okno zavřené,  je  celý 

nesvůj a lapá po vzduchu.  Tak je to i za zimy a deště. Právě při 

cestování pochopíte důležitost policejního doprovodu. Nikdy neví 

te  kde jsou kasárna nebo letiště,  a co kdybyste vyfotili  třeba 

raketu?  Vždycky je potřeba se nejprve zeptat.  V Bagdádu  musíte 

pro  jistotu  odevzdat kameru v hotelu do  sejfu.

     Do  Iráku cestujeme kvůli 6000 let staré historii  památných 

říší  Sumeru,  Akkadu,  Asýrie (je tu na 10  000  archeologických 

lokalit) a v neposlední řadě obdivovat monumentální krásu  pozla 

 ācených mešit. Vždyť Mezopotámie na soutoku Eufratu a Tygridu, nám 

dala kolo,  písmo,  matematiku i základní astronomické  znalosti. 

Tato země má budoucnost.  A pro nás,  turisty i minulost. Majitel 

zdejší  cestovní kanceláře pan Ameer,  rázný a  velkorysý  člověk 

udělal  vše proto,  aby se nám u nich   líbilo.  Luxusní  hotely, 

večeře v typických restauracích, šikovný průvodce i výborný řidič 

Ali.  Spolu se zajímavým programem se mu to podařilo.

       Zbývá poslední bakšišné našim průvodcům,  poněkud nepříjemné 

  dohadování  s  celníky kteří chtějí další peníze -  a  wada'an  - 

nashledanou.